BAC onthult een nieuwe sportwagen op waterstof

We schreven al eerder over de plannen van Viritech over een sportwagen op waterstof. Die plannen zijn nu concreet. Samen met het Britse BAC is een studie gemaakt van een monoracer met een waterstofbrandstofcelaandrijflijn. Van deze studie zijn nu tekeningen en specificaties vrijgegeven.

Ontwerpschets BAC e-Mono

Specificaties

Bij een sportwagen zijn een laag gewicht en een zo hoog mogelijk vermogen cruciaal. Daarnaast speelt natuurlijk de wegligging een grote rol. BAC en Viritech stellen dat dit ontwerp lichter en sneller is dan het originele model met benzinemotor.

Die specificaties hebben we er bij gezocht:

  • Gewicht 570 kg.
  • Vermogen: 582 pk/1000 kg – wat we vertalen naar 330 pk.

De schetsen van de haalbaarheidsstudie hebben dan ook veel overeenkomsten met de BAC Mono 1st Generation.

Doorsnede met aandrijflijn

Batterijen of brandstofcel

Een keuze voor batterijen zou het totale gewicht met 50% verhogen. Door te kiezen voor een brandstofcel als vervanging van de benzinemotor nam het gewicht met slechts 149 kg toe. Volgens Viritech kan dit extra gewicht worden gereduceerd tot 100 kg door lichtere componenten, zoals een brandstofcelbehuizing van carbon en een compactere batterijenmodule, te kiezen. Het totaal gewicht van de BAC e-Mono zou dan slechts 655 kg zijn.

Het totale vermogen van de BAC e-Mono is 371 pk: 264 pk van de batterij, aangevuld met 107 pk van de brandstofcel. Daarmee sprint de e-Mono in 2,2 seconden van 0 naar 96 km/h om bij een topsnelheid van een stevige 260 km/h uit te komen. De rondetijd op Silverstone ( was in een computersimulatie 2:04:23. De BAC Mono op benzine heeft daar twee seconden meer voor nodig (2:06:30). De benzineversie maakt overigens gehakt van de Ferrari LaFerrari, dus deze is serieus snel.

De BAC Mono - afbeelding: (c) BAC

500 km bereik

Zonder informatie vrij te geven over de capaciteit van de tanks zou de BAC e-Mono 250 kilometer kunnen afleggen op een volle tank. Dat bereik willen BAC en Viritech met nog eens 270 km vergroten. Tegen 2024 willen de partners een nieuwe versie van dit voertuig hebben met een bereik van meer dan 500 km.

Op het circuit zal het tankstation wat vaker bezocht moeten worden. Het lijkt er op dat er elke 10 ronden een vulbeurt nodig is. Na de upgrade is dat uiteraard om de 20 ronden.

Om dat te kunnen doen zijn de partijen op zoek naar financiering.

(advertentie)
(advertentie)
Merk
(advertentie)